اصلی ترین تفاوت جاروبرقی صنعتی در مقایسه با سایر جاروها در سیستم مکش، فیلتر و مخزن تخلیه آن ها است.
۱- سیستم مکش این جاروهای صنعتی به دلیل بالاتر بودن تعداد موتور های بکار رفته بالاتر بوده و مکش و قدرت عمل بیشتری را به ارمغان می آورد.
۲- فیلتر های جاروبرقی های صنعتی به صورت مخروطی شکل بوده و حدود ۸۰۰۰ سانتیمتر مربع مساحت دارند شکل مخروطی و مساحت زیاد فیلتر جاروبرقی های صنعتی منجر به کارکرد طولانی تر دستگاه بدون نیاز به تعویض به دلیل بالاتر بودن مساحت و منافذ فیلتر میگردد
۳- جمع آوری زباله و مایعات در جاروبرقی های صنعتی در مخزن میباشد و دستگاه بدون کیسه یا پاکت میباشد و به اصطلاح زباله در مخزن میباشند.
موارد بالا منجر به کارکرد سنگین این جارو های صنعتی جهت مصارف صنعتی میگردد .
* نکاتی مهم و آموزنده در باره جاروبرقی شما با هر نوع برندی
جارو برقي كه براي جمع آوري زباله و نظافت محيط بكار مي رود با شكل ها و توان هاي مختلف توليد و به بازار مصرف ارائه مي گردد.
ساختمان و اجزاء تشكيل دهنده جارو برقي: اين وسيله از نظر ساختمان به دو قسمت كلي تقسيم مي شود كه عبارتند از :
الف- اجزاء الكتريكي:
۱- موتور- مهمترين قسمت الكتريكي جارو برقي را موتور آن تشكيل مي دهد كه از نوع يونيورسال است.موتور هاي يونيورسال را در مبحث موتور هاي الكتريكي از فهرست لوازم برقي بطور كامل شرح داده ايم لذا از تكرار مجدد آن مطالب صرفنظر مي شود.
۲- مدار هاي الكتريكي و الكترونيكي در جارو برقي ها – ساده ترين نوع مدار الكتريكي جارو برقي كليد (معمولا” دو حالته ) روشن و خاموش و همچنين لامپ (در بعضي موارد ) مي باشد. كليد ها از نوع فشاري بوده و سر راه فاز يا نول اصلي مدار قرار مي گيرند. لامپ خبر در اكثر جارو ها با اتصال كابل جارو به پريز برق روشن شده و بيانگر آمادگي دستگاه جهت آغاز به كار است. در بعضي از جارو هاي برقي،علاوه بر كليد اصلي تعبيه شده بر روي بدنه ، كليد ديگري نيز بر روي لوله مكنده وجود دارد كه عمل روشن و خاموش نمودن دستگاه را از همان نقطه ميسر مي سازد . جارو هاي مذكور در واقع مجهز به ترانس ايزوله هستند.ترانس ايزوله يك رله مغناطيسي است كه از سيم پيچ با اهم بالا به منظور ايجاد ميدان مغناطيسي جهت جذب اهرم كليد استفاده نموده و علاوه بر اهرم از هسته فلزي و كليد متصل به اهرم تشكيل شده است.با وصل كليد روي دسته جارو ، مدار رله بسته شده واز آن جريان مي گذرد . عبور جريان در رله ميدان مغناطيسي لازم جهت جذب اهرم را فراهم مي آورد. كليدترانس ايزوله ، تيغه هاي قوي جهت عبور فاز اصلي مدار را داراست از اينرو با بسته شدن كليد، فاز به موتور رسيده واز آنجا كه نول قبلا” به موتور داده شده بود شروع به كار مي كند. هر گاه كليد روي لوله مكنده بحالت قطع در آيد،مغناطيس رله قطع شده و فشار يك فنر،كليد رله را بحالت باز در خواهد آورد و موتور خاموش مي شود . (مطابق شكل زير ).استفاده از ترانس ايزوله دو حسن را تواما” در بر خواهد داشت.
اولا” از آنجا كه اهم سيم پيچ رله بالاست، ولتاژ موجود روي كليد تعبيه شده در لوله مكنده بسيار پايين است واحتمال برق گرفتگي در حال كار با جارو شديدا” كاهش مي يابد.
ثانيا”پايين بودن ولتاژ كليد رله اين امكان را بوجود مي آورد كه از سيم هاي نازك تري براي ايجاد ارتباط مابين كليد و رله استفاده شود. اگر ولتاژ تا به اين حد پايين نبود ، اجبارا” قطر سيم رابط افزايش مي يافت و عبور سيم رابط با قطر بالا از جداره هاي لوله خرطومي جارو، از انعطاف آن مي كاست ودر آن حالت كار با لوله مكنده قدري مشكل مي شد. جدا از محاسن مذكور وجود كليد بر روي لوله مكنده كار با جارو را آسانتر مي سازد زيرا براي قطع و راه اندازي جارو وقت كمتري در حال كار صرف خواهد شد. در( شكل زير ) مدار الكتريكي جاروي اجنرال ديده مي شود . در اين مدل براي قطع و وصل موتور دو كليد وجود دارد . كليد اول بر روي بدنه قرار گرفته و كليد دوم روي لوله مكنده تعبيه شده است.
علاوه بر قطعات مذكور در بعضي از جارو ها مانند الكترولوكس از كليد هاي فشاري مخصوص (ميكروسوئيچ ) استفاده شده كه اگر قطعات بدنه (در پوش پشت موتور ) و يا بدنه مخصوص موتور يا بدنه مربوط به جمع آوري زباله درست بسته نشوند، اين كليد ها در حالت باز بوده و مدار داخلي قطع است (جارو روشن نمي شود. ) .
در بعضي مدل هاي ديگر سر راه موتور از فيوز حرارتي مخصوص (اورلود ) استفاده شده كه با پر شدن كيسه زباله و به تبع آن افزايش جريان موتور ، اين قطعه تحريك شده و موتور را خاموش مي كند. اگر زباله ها خالي نشوند،چند لحظه بعد از روشن شدن موتور ، خاموش شدن خودكار آن تكرار مي گردد.
همچنين در بعضي از جارو ها يك مدار الكترونيكي تنظيم كننده دستي ولتاژ كار موتور (ديمر ) نيز در نظر گرفته شده كه بتوسط گردش ولوم اين مدار مي توان موتور را در توان هاي مختلف بكار گرفت.
عمل كنترل دور موتور در انواع ديگر بتوسط خروجي هاي متفاوت بالشتك ها انجام مي گيرد. ( شكل زير ).
ب- اجزاء مكانيكي:
۱- بدنه دستگاه – شكل ظاهري قطعات مكانيكي جارو ها بر عكس قسمت الكتريكي از تنوع بسيار زيادي برخور دار است. به طوري كه هر سازنده بر حسب طراحي خاص خود ،ساختمان خارجي دستگاه را مي سازد.در ضمن هدف سازندگان اين نوع وسيله اين است كه تا حد امكان توليدشان از نظر ظاهري با محصولات كارخانه هاي مشابه متفاوت باشد ،در نتيجه نمي توان يك استاندارد واحد براي قسمت مكانيكي اين وسيله اتخاذ كرده وبه عنوان مسئله تعمير و نگهداري مطرح ساخت. بنابراين يك نمونه را انتخاب كرده و به عنوان الگو مورد بر رسي قرار مي دهيم.بدنه دستگاه جارو برقي معمولا” از دو قسمت اساسي تشكيل مي شود :
يك قسمت در بر گيرنده موتور ،كليد،سيم جمع كن، لامپ خبر و احتمالا” مدار الكتريكي كنترل دور موتور.و قسمت ديگر جايگاه قرار گيري كيسه زباله است.اين دو قسمت توسط يك قفل و ضامن باز كننده از يكديگر جدا مي گردد. و مابين دو قسمت از فيلتر هاي مخصوص استفاده مي شود تا هواي مكيده شده توسط جارو قبل از ورود به محفظه موتور از وجود ذرات غبار پاك گردد.در شكل زير قطعات بدنه يك جارو برقي را به تفكيك ملاحظه مي كنيد.
ليست قطعات فوق :
Bady Band |
۱- واشر دور بدنه |
Serew |
۲- پيچ |
ON/OFF Button |
۳-شستي قطع و وصل |
Switch Indicator Lever |
۴- اهرم كليد |
Cord Rewing Button |
۵- فنر شستي سيم جمع كن |
Swich Button Spring |
۶- فنر شستي |
Cord Rewing |
۷- شستي سيم جمع كن |
ON/OFF Switch |
۸- كليد قطع و وصل |
Screw |
۹- پيچ |
Switch indicator |
۱۰-شاخص كليد |
Nut |
۱۱-مهره |
Upper Body |
۱۲- بدنه فوقاني |
Indicator Window |
۱۳- پنچره شاخص |
Ornamental Plate |
۱۴- صفحه نشانگر |
Power Control Switch Unit |
۱۵- كليد كنترل برق |
Screw |
۱۶- پيچ |
Blower Cover |
۱۷- روپوش هوادهي |
Blower Cover Spring |
۱۸- فنر هوادهي |
Blower Cover Shaft |
۱۹- محور روپوش هوادهي |
Suction Init Fitting |
۲۰-لوله مكشي ورودي |
Lower Body |
۲۱- بدنه زيري |
Caster |
۲۲- چرخ دوار |
Caster Washer |
۲۳- واشر چرخ |
Screw |
۲۴- پيچ |
Wheel Cap |
۲۵- سر پوش چرخ |
Wheel |
۲۶- چرخ |
Bottom Cover |
۲۷-در پوش زيري |
Screw |
۲۸- پيچ |
Body Plate |
۲۹- صفحه بدنه |
Body Seal |
۳۰- واشر آب بندي |
Seal |
۳۱- واشر |
Rear Cover Packing
|
۳۲- نگهدارنده در پوش عقبي |
Name Plate |
۳۳- صفحه مشخصات |
Indicator Plate |
۱- شاخص |
Indicator Window |
۲- دريچه شاخص |
Indicator (Needle |
۳- شاخص |
Indicator Spring |
۴- فنر شاخص |
Dust Case Cover |
۵- قاب كيسه زباله |
Knob |
۶-شستي |
Tool Storage Compartment Cover |
۷-روپوش محل قرار گرفتن متعلقات |
Cloth Dust Bag |
۸- كيسه زباله |
Filter Supporter |
۹- نگهدارنده صافي |
Filter |
۱۰- صافي |
Crevice Tool |
۱۱- سر شيلنگي |
Upholstery Brush |
۱۲- سر شيلنگي فرچه دار |
Dusting Brush |
۱۳- سر شيلنگي گرد گير |
Hose Assembly |
۱۴- شيلنگ |
Curved Wand |
۱۵- لوله قوسي |
Suction Regulator |
۱۶- تنظيم كننده مكش |
Spring W/Button |
۱۷- دكمه فنري |
Extension Wand |
۱۸- لوله هاي قابل اتصال به يكديگر |
Floor Nozzle Assembly |
۱۹- قطعات كف پاك كن |
Floor Nozzle (Upper |
۲۰- قطعات كف پاك كن (فوقاني ) |
Floor Nozzle Bumper |
۲۱- ضربه گير قطعات كف پاك كن |
Floor Nozzle (Lower |
۲۲- ضربه گير قطعات كف پاك كن (تحتاني) |
Floor Nozzle Lever |
۲۳- اهرم قطعات كف پاك كن |
Floor Nozzle Pedal (Right |
۲۴- پدال قطعات كف پاك كن (راست) |
Floor Nozzle Pedal (Left |
۲۵- پدال قطعات كف پاك كن (چپ) |
Floor Nozzle Mark |
۲۶- علامت قطعات كف پاك كن |
Floor Nozzle Brush |
۲۷- برس قطعات كف پاك كن |
Floor Nozzle Spring |
۲۸- فنر قطعات كف پاك كن |
Brush Supporting Plate |
۲۹- صفحه آماده سازي برس |
Screw |
۳۰- پيچ |
Indicator Packing |
۳۱- نمايشگر |
Duster Box Lid Packing |
۳۲- جعبه گردگير |
Indicator Box |
۳۳- جعبه نمايشگر |
۲- سيم جمع كن – سيم جمع كن را مي توان عضو مشترك قطعات الكتريكي و مكانيكي دانست.قسمت الكتريكي آن عبارت است از كابل برق و دو شاخه و پلاتين هاي اتصال برق به حلقه هاي مسي- شاخك هاي انتقال برق به داخل جارو . استفاده از سيم جمع كن ، علاوه بر آنكه كابل برق دستگاه را در هنگام خاموشي ، از نظز پنهان نموده و خطر آسيب رسيدن به آن را كاهش مي دهد، در هنگام كار نيز جابجايي جارو را ميسر مي سازد. اساس كار به اين ترتيب است كه انتهاي سيم رابط جارو در داخل سيم جمع كن به كنتاكت هايي بسته مي شود كه اين كنتاكت ها به ريل هاي دوار متصل است. اين ريل ها در واقع بر روي چرخ قرقره سيم جمع كن تعبيه شده و با كشيدن كابل به بيرون از جارو،همراه چرخ به گردش در مي آيند. براي آنكه اتباط برق موتور با شبكه در اين زمان (هنگام كشيدن كابل يا حركت جارو برقي ) قطع نشود شاخك هاي ثابت كه به ريل پايين و ديگري به ريل بالا متصلند در تمام لحظات ارتباط را حفظ نموده و از آنجا كه حالت فنري دارند به ريل ها و در واقع سيم جمع كن اجازه چرخش مي دهند و از سوي ديگر فاز و نول را در يافت نموده و به داخل جارو و موتور مي رسانند. در شكل زير ريل ها و سيم جمع كن
– فيلتر- با روشن شدن موتور جارو برقي ، هوا به داخل آن مكيده شده و زباله را جمع آوري مي كند.هوايي كه به داخل جارو مكيده مي شود علاوه بر زباله گرد و غبار را نيز بهمراه خواهد داشت. اگر ذرات غبار از هواي مكيده شده جدا نگردند، هوايي كه از قسمت موتور خارج مي شود به داخل منزل نفوذ نموده و محيط را آلوده مي سازد. براي رسيدن به اين منظور سر راه هواي خروجي از كيسه و قبل از آن كه اين هوا به قسمت موتور برسد از لايه هاي اسفنجي استفاده مي شود . اسفنج فشرده در واقع نقش فيلتر يا پاك كننده هواي خروجي را بر عهده دارد.
اگر فيلتر بيش از حد كثيف شود ، هوا به سختي از آن عبور مي كند از اينرو لازمست در فواصل زماني معين (متناسب با كار كرد جارو ) نسبت به شستشوي آن اقدام نماييد. در واقع مي توان گفت از جمله عواملي كه منجر به كاهش مكش جارو مي شوند يكي كثيف بودن فيلتر است.
هر گاه مسير مكشي جارو مسدود گردد و موتور نتواند آزادانه هوا را به داخل جارو بمكد،جريان دريافتي آن افزايش يافته و به موتور آسيب خواهد رسيد. در اكثر جارو برقي ها از يك نمايشگر وضعيت مكش استفاده مي شود . همزمان با محدود شدن مسير مكش ، موتور هواي درون محفظه را مي مكد در اين هنگام هواي داخل لوله نمايشگر مكيده شده،و سوپاپ را به طرف عقب خواهد كشيد. قسمتي از سوپاپ را با رنگ زرد به عنوان خطر مشخص ساخته اند و هر گاه اين قسمت از سوپاپ در مقابل شيشه نمايانگر قرار بگيرد، وضعيت موتور در حالت دشواري خواهد بود. ممكن است مسدود شدن مسير مكش از پر شدن كيسه زباله و يا وجود يك شي خارجي در لوله مكش مانند پلاستيك يا پارچه باشد. قبل از يافتن مورد و بر طرف نمودن اين عيب مجاز به روشن نمودن مجدد جارو نيستيم .